Putain des Neiges - Reisverslag uit Sainte-Rose, Réunion van Pim Voerman - WaarBenJij.nu Putain des Neiges - Reisverslag uit Sainte-Rose, Réunion van Pim Voerman - WaarBenJij.nu

Putain des Neiges

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg Pim

04 Maart 2014 | Réunion, Sainte-Rose

Putain des neiges.

Omdat het enige wat ik nog bewegen kan in mijn lichaam mijn handen zijn schrijf ik maar een nieuw blog. Ik verkeer in fysieke pijn. Ja echt.

Het begon allemaal vrijdagochtend toen ik met de bus naar St. Dénis moest, wat een gedoe. Ik nam de Car Jaune van uit St. Rose naar St. Benoît en van uit St. Benoît naar St. Dénis. In totaal zo’n drie uur. Maar goedm dan kom je dus zo’n bus binnen koop je je kaartje en je gaat zitten, maar denk maar niet dat er hier van die handige knopjes zijn waar je op moet drukken om de bus te laten stoppen. Dus ik lichtelijk in paniek, tot ik zag/hoorde hoe het moest. Ze klappen namelijk twee keer in hun handen als ze willen dat de bus stopt. Dus.. als een heuse local klapte ik in mijn handen. En verrek, die bus stopte.

In de Car jaune hangen trouwens bordjes in het Creools, heel geestig. Zo staat er bijvoorbeeld:
“Dan’ Car Jaune pèrd pa out tiké” a.k.a. Dans le car jaune ne perds pas votre ticket. = In de Car Jaune verlies niet uw kaartje.
Cri pa dan’ out GSM a.k.a. Ne crie pas dans votre GSM = Niet schreeuwen in uw mobieltje.
Oubli pas mès out zécouteur a.k.a. N’oublie pas mettre vos écouteurs. = Vergeet niet uw koptelefoon op te zetten.

Het is dus een soort van dyslectische versie van het Frans.

Maar goed de dag daarna was het zover. Le Piton des Neiges ook wel bekend als de Putain des Neiges of Piton-holy-fuck-my-legs-hurt.
We begonnen vol goede moet, zie de foto’s op FB, daar lachen we nog. Het eerste stuk was op zich niet heel moeilijk, en het was echt super gezellig. Na 4,5 uur waren we boven bij de Gîte, hier hebben we geslapen om de volgende dag om TWEE UUR ’s NACHTS weer uit bed te gaan om de zonsopgang te kijken. Bij de Gîte was het echt heel aangenaam, best fris (zo’n 16 graden), maar na 4 weken 30 graden was mijn Nederlandse lijf daar toch wel even aan toe.
Goed we kwamen uit bed en daar gingen we dan. Op naar de top. En ik was natuurlijk zo dom om geen zaklantaarn mee te nemen dus ik liep achter iemand die er een had een beetje als een malle in de gaten te houden waar er grote rotsen lagen. Maar op zich ben maar een paar keer gevallen.

En het werd kouder, nu denk je: stel je niet aan. Maar serieus, we liepen letterlijk met ons hoofd in de wolken en niet omdat we het zo leuk vonden. En zo’n wolk bestaat dus uit allemaal hele kleine druppeltjes die met een snijdende wind allemaal tegen je aan waaien. Zoals je wel kunt begrijpen, heel prettig.
Om een indicatie te geven van de temperatuur daar boven en om je te overtuigen dat ik me echt niet aanstel, mijn handen waren zo koud.. Ik kon mijn iPhone niet eens meer bedienen. Hij reageerde gewoon niet meer op de warmte van mijn hand, omdat er dus geen warmte meer in mijn hand zat!

Dan dachten we dus toen we boven waren: “Oké, nu gaat het gebeuren. Hiervoor zijn we hier, het uitzicht, laat maar komen die sunrise.” MIST.

We zagen geen hand voor ogen, hebben we daarvoor in totaal zeven uur geklommen om boven te komen. MIST!

Maaar het was wel heel gezellig blijf ik maar tegen mezelf zeggen. Rebecca, een Engelse assistente, zei op de terugweg al : “Oké ik wil dit uitzicht wel gezien hebben, dus we moeten nog een keer..” Ik zal mijn antwoord niet herhalen, maar het begon met een ‘F’ en het eindigde op ‘you’.
Het enige waar ik op dat moment aan kon denken was hoe ik in godsnaam weer beneden zou komen. Rebecca had daarentegen wel gelijk.. We moeten nog een keer. Ik wil dat uitzicht zien. Yáááy!

Nu vanaf vrijdag eerst maar eens even een weekje heel erg uitrusten op de stranden van Mauritius.

Tot snel en dikke kus,
Pim

  • 04 Maart 2014 - 17:51

    Corine Voerman:

    Mooi dan denk je met die kou nog een keer aan ons koude kikkerlandje, hoewel ik vandaag buiten in het zonnetje gezeten heb.
    Maar goed geen optie voor ons dus om te doen in Mei.
    OOOOOH ik heb er zin in en papa en Leontine ook, ga maar vast een excursie planning maken voor ons, want we willen alles zien.
    veel plezier op Mauritius (niet Madagaskar, deze keer zeg ik het goed)
    xxx Mama

  • 05 Maart 2014 - 22:02

    Ruud En Els:

    hoi Pim

    Je krijgt er een conditie van dat wil je niet weten.
    en je vader en moeder en zus willen het vast ook graag zien ,dus nog een paar keer oefenen. dan maak je de blits, oja zondag wordt het hier 20 graden hoezo koud
    groetjes

  • 28 Maart 2014 - 10:38

    Simone Groeneveld:

    Ach Pim dat is toch een hele goede work-out? Vooral omdat je nog terug mag. Leuk dat Creools overigens. En ik ga hier ook eens met mijn handen klappen in de bus, kijken wat er gebeurt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Hallo allemaal, 31 januari 2014 ga ik voor een halfjaar naar La Réunion, een klein eilandje zo'n 500 kilometer ten oosten van Madagascar! Ik zal hier een taalassistentschap gaan doen, dit komt in feite op het zelfde neer als in La Tour-d'Aigues alleen nu op tropische locatie! :) Nou info volgt, ik weet zelf ook nog niks! :P Liefs, Pim

Actief sinds 26 Juni 2012
Verslag gelezen: 1217
Totaal aantal bezoekers 20514

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 20 Juni 2014

La Réunion

12 September 2012 - 22 December 2012

Mon stage en France

Landen bezocht: