Mauritius - Reisverslag uit Sainte-Rose, Réunion van Pim Voerman - WaarBenJij.nu Mauritius - Reisverslag uit Sainte-Rose, Réunion van Pim Voerman - WaarBenJij.nu

Mauritius

Blijf op de hoogte en volg Pim

19 Maart 2014 | Réunion, Sainte-Rose

Bonjour à tous,

Wat een avontuur! Met z’n tweetjes naar Mauritius, we hadden een goede prijs voor het ticket. €200,- voor een vlucht van nog geen 30 minuten. En deze keer bedoel ik het niet eens spottend. Natuurlijk is de prijs voor dit ticket ridicuul voor een afstand: Amsterdam – Hengelo. Maar goed, we betalen voor de bestemming zeggen ze allemaal. En de 2 vliegmaatschappijen die vliegen op Mauritius: Air Mauritius en Air Austral hebben gewoon het alleen recht over dit traject. Dus ja het is gewoon eigenlijk heel duur!
Goed het begon allemaal al met stress bij de Douane, want we wisten niet het exacte adres van de mensen bij wie we op Mauritius zouden logeren. Dus Sanne belt Eddy op en geeft hem die douanier. Schrijft die kerel echt iets op.. Nou onleesbaar. Wij hadden zoiets van Naja het zal wel en gingen naar de volgende ‘douane eikel’, die ons vriendelijk vertelde dat hij het niet kon lezen en dat we even terug moesten naar het eerste mannetje. Maar dan was het aardiger om gewoon te vragen of hij de tweede ook kon schrijven i.p.v. te zeggen: WE KENNE UT NIE LEZUH! Nou wat aardig was, dat kon mij op dat moment even mijn derrière oxideren. Dus ik heb gewoon gezegd dat die andere man het niet kon lezen, en gelukkig kon hij daar wel om lachen!
Nou goed, Sanne had een blaasontsteking dus dat wel echt vervelend voor haar maar ze was die ochtend ‘chez le medecin’ geweest en die had haar iets gegeven waardoor het de volgende dag over was… Godzijdank voor haar.
Nou we kwamen het vliegveld uit en daar stond Eddy en die nam ons mee naar huis. Thuis hebben we kennis gemaakt met Solange, zijn moeder, wat een lieve mensen zijn dat zeg. Zo gastvrij en we konden prima onze eigen gang gaan! We hebben dankzij hen zo’n beetje elk strand van Mauritius gezien en wat zijn die mooi. Zandvoort gaat zo’n ongelooflijke teleurstelling worden. Nee aan de stranden van Mauritius kunnen er weinig tippen.
We hebben ook nog een beetje multi-culti-activiteiten gedaan deze week, zo hebben we ‘la terre de 7 couleurs’ bezocht, super mooi het zag er heel fake uit, maar het was echt heel interessant om te zien. Het waren zoals de naam al zegt: 7 tinten aarde. Dat is weer eens wat anders dan 50 tinten grijs. Daar waren ook 4 ENORME schildpadden, ik vond het wel jammer dat er niet bij stond hoe oud ze waren, want die beesten moeten echt hoogbejaard zijn geweest. Ook zijn we naar watervallen geweest, maar goed die hebben we hier op La Réunion ook. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Réunion leuker en mooier vind dan Mauritius, het is hier veel gevarieerder qua natuur en omgeving.
Wat ik wel interessant vond aan Mauritius is dat je je echt in een of andere foute Bollywood-film waant, alleen maar Indiase mensen (of in ieder geval 89 procent van de bevolking). En het is er ook een beetje vies. De lokale bewoners zeggen dan ook: “Mauritius is het paradijs voor de toerist, maar het leven is hard voor de inwoners”. Dit omdat het gewoon echt heel arm is. De Roepie is gewoon echt geen drol waard, 40 roepies zijn 1 euro. We hebben onze ‘hosts’ een keer mee uiteten genomen om ze te bedanken en ik was voor een goed diner met drankjes en alles 50 euro kwijt met z’n vieren. Dus zonnebrand en alles is daar ook veel goedkoper dus dat hebben Sanne en ik even ingeslagen!
Goed de laatste avond, na een week vol strand en zee en zon had Solange iets typisch geprepareerd van Mauritius. Sanne en ik keken elkaar aan, want het rook gewoon echt niet goed. Maar braaf als wij zijn aten we het toch en ongeveer een half uur later zaten we met z’n vieren op de WC, boven de wasbak en in de douche. En alles kwam in vloeibare toestand weer naar buiten. Halleloeja, wat voelde ik me naar en wat wilde ik graag gewoon in mijn eigen bed in Nederland liggen op dat moment. Maar ja, dat was niet mogelijk dus de dagen daarna heb ik heel weinig gegeten uit angst dat alles weer naar buiten kwam. Maar goed met wat Loperamide en om het uur in ieder geval een glas water en wat Coca Cola zonder prik was het wel gauw over.

Toen waren we weer thuis en dan merk je wel hoe fijn het is om gewoon een douche te hebben met stromend water, wat ze daar niet hadden. Sanne en ik namen telkens onze spullen mee naar het strand om daar even te kunnen douchen en zo. Ja het was wel behelpen een weekje, maar het was wel echt een onvergetelijke ervaring.

Over 8 weekjes komen mijn ouders en Leontine langs. Van 10 tot 16 mei, dus eigenlijk maar heel kort, maar ik moet 18 mei weer beginnen op Lycée Marie Curie en op die manier zullen ze toch een beetje hebben kunnen zien waar en hoe ik hier nu eigenlijk leef! En ik mis ze best hoor, zo af en toe krijg je hier een beetje een dipje en realiseer je je hoe belangrijk het is om mensen om je heen te hebben waarvan je houdt. Ik vind het trouwens wel echt ontzettend irritant dat ik dus blijkbaar gewoon PRECIES zo werk als het psychologieboekje vertelde. Na een of twee maanden zit je even niet meer in de ‘honeymoon-fase’ en voel je je even naar. Het speelde natuurlijk ook wel mee dat ik ziek was en zo! :P
Papa en mama hebben een hotel geboekt aan de westkust van het eiland (dit is de toeristische kant en deze ken ik niet super goed omdat ik in het oosten zit). Dus dit biedt voor mij ook de mogelijkheid om het eiland nog wat beter te leren kennen.
Tot dusver staat op het programma:
Le piton de Fournaise (le piton des neiges doe ik ze niet aan)
Bassin met watervallen
Strand
Schildpadden bekijken

En verder zien we wel. Ik neem aan dat zij ook met wat dingen komen die ze willen zien. Ze hebben trouwens een hotel geboekt :O Serieus echt geniaal. Het heet Boucan Canot en is echt volgens mij heel erg mooi. Dus het wordt ook wel een weekje heerlijk relaxen en gewoon genieten van elkaars aanwezigheid.

Nou ik ga nu even boodschappen doen, er is geen stroom of internet. Dus ik zie wel eens even of ik deze kan uploaden als ik terug ben.

Dikke kus en tot heel gauw,
Pim




  • 19 Maart 2014 - 09:42

    Leontine:

    Super leuk verhaaltje weer. Wel fijn dat je ons zo mist. Ik heb mijn skype weer gefixt, dus als je een keer wil skypen dan ken dat uiteraard ;)
    Ik heb wel zin in die stranden daar, 8 weekjes nog maar :D

    Xxx

  • 19 Maart 2014 - 09:45

    Madeleine:

    Wow, leuk stuk weer en wat supergaaf zo’n week Mauritius!! Zet u’m op hè daar in Verwegistan! Voor je het weet is het 10 mei! Dikke kus van ons allemaal :-D

  • 19 Maart 2014 - 12:08

    Corine:

    Wat miste je nou het meest toen je ziek was?
    Je Nederlandse bed of het vertroetelen van je moeder?
    Leuk stukje weer zoon en wij kijken ook enorm uit naar 9 mei, spannend!!!
    Nou tot straks op Skype, je snapt natuurlijk wel dat er zo van mijn huishoudelijke taken helemaal niets terecht komt hè.
    4 uur Skypen is niets voor ons.
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen, geschreven is het weer leuk om dat wat je verteld hebt opnieuw te lezen.
    Dikke kus xxx mama

  • 19 Maart 2014 - 12:18

    David:

    Heej Pimmie. Leuk verhaal weer man...
    Ik herken je 'eenzaamheid', gelukkig zijn er inmiddels middelen om deze te slechten. Lang leve Facebook, skype en whatsapp...

    Om de eenzaamheid te verdrijven heb ik op Facebook opgeroepen, je verhalen te lezen en leuke reacties aan je te geven. Wat kun jij leuk schrijven man, moet je iets mee doen....een verslag bijhouden ofzo. Ik heb wel gevraagd om de reacties niet in het Frans aan je te geven maar in het Nederlands (je verfranst al best wel....ridicuul, haha). Gaaf om, zeker wanneer je zo dichtbij bent, Mauritius aan te doen. Leuk om vervolgens ook bij een stelletje inmates te verblijven. Hoe kwam je bij hen terecht?

    Tof dat je vader en moeder en leontien tóch langskomen. Das best wel gaaf, zeker omdat ze daardoor later ook deelgenoot kunnen zijn van jouw ervaringen nu. Ik weet dat ik dat achteraf best jammer heb gevonden van mijn jaar Stratford-upon-avon.

    Anyway een ontzettend leuk verslag weer, ik kijk uit naar het volgend verslag. voor de volledigheid vertaal ik mijn reactie ook even voor je in het Frans, dat leest vast een stuk makkelijker. Groet david
    -----
    Belle histoire encore...
    Je reconnais que vous ' solitude ' , heureusement, il existe maintenant des moyens de briser ce . Vive Facebook , skype et WhatsApp ...

    Afin de dissiper la solitude , j'ai appelé sur Facebook à lire vos histoires et publier . Réactions positives à votre Que pouvez-vous écrire un bon gars , vous devriez faire quelque chose .... garder quelque chose d'un rapport . J'ai demandé de ne pas donner des réponses en français pour vous, mais en néerlandais (vous francisé déjà assez ridicule .... , haha ) . Fraîcheur pour , surtout quand vous êtes si proche , l'île Maurice à faire. Nice à rester par la suite . Avec un groupe de détenus Comment avez-vous en contact avec eux ?

    Frais que votre père et mère et Leontien viennent de toute façon. Das assez cool , surtout parce qu'ils peuvent être votre expérience maintenant . Part plus tard ce Je sais que j'ai trouvé de mes années après Stratford-upon- Avon . Assez regrettable que

    Quoi qu'il en soit un très beau rapport nouveau , j'ai hâte au prochain rapport . Si ma traduction n'est pas tout à fait apparente en ligne avec le bon érudit à vous, vous devriez quand même, mais juste garder ma réponse Nederlanse
    Cordialement David

  • 19 Maart 2014 - 14:31

    Gr.V En Gr.M:

    Hè stoere bink!
    Weer een poos geleden een verslag te hebben kunnen lezen, omdat het me steeds niet lukt via face book iets over je te vernemen b.v. Je fotoos?
    Nu weer ontzettend genoten van je verslag, ook Gr.v ,die ik het heb voorgelezen.
    Wat een verhaal over het resultaat van eten,dat al een niet zo jofele geur had!Neem van mij aan je neus is meestal een zeer goede raadgever,dus...laat staan die hap!!!
    En wat voel je je dan eenzaam en super zielig hè!
    Wat een zegen toch contact met het thuisfront te kunnen hebben!
    Ik was 15 jaar en ging in mijn uppie naar een Engelse familie in Engeland! Geen enkel contact met thuis:telefoon niet aanwezig, wel post! Wat was ik blij weer naar huis te kunnen en dan te bedenken,dat ik niet eens aan de schijterij was!!! Arme jij!!
    Met wat een trots ontdek ik het Franse verslag van mijn jongste kind,dat zal hij wel weer met een van zijn digitale foefjes voor elkaar gekregen hebben??
    Pimmetje,het is nu aftellen en je verheugen over je komend bezoek ,nog een boel poepie dagen en dan is het zover. En daarna ga je ook de Nederlandse stranden weer waarderen!Doei,tot nieuwe berichten. Veel liefs en zet em. op!

  • 19 Maart 2014 - 16:35

    Francis:

    Ha die pim

    Zo maak je nog eens wat mee.
    Leuk om dat allemaal weer te lezen.
    Zou bijna ook gaan maar ja, verplichtingen he,
    Haha.
    Spreek geen woord frans, zou dus niet goedkomen.
    Geniet wel van je verhalen dus op naar het volgende avontuur.
    Have fun
    En aftellen tot je pa en ma en leontine komen.
    Gaat lukken toch.

    groeten francis

  • 19 Maart 2014 - 21:05

    Oma Antje:

    hoi pim
    ik kan het niet meer lezen hopelijk kan de oogarts er nog wat aan doen
    dat hoor ik morgen wel
    groetjes oma antje

  • 19 Maart 2014 - 21:23

    Ruud En Els:

    hoi Pim
    we hebben je gemist op Els haar 65 ste verjaardag,maar we begrijpen dat je niet even terug kon komen ,
    als ik op zo,n hagelwit strand zou zitten deed ik dat ook niet ,
    een beetje heimwee gaat ook wel over maar het doet me ook wel een beetje deugt dat het thuis zijn een beetje mist maar ze komen heb ik begrepen nog even geduld ga lekker door met vakantie vieren (sorry ,met werken) en hou vol bofkont
    groetjes Ruud en Els

  • 28 Maart 2014 - 10:43

    Simone Groeneveld:

    Leuk idee om ook andere interessante plaatsen te bezoeken. Hebben ze ook nog Dodo skeletten daar? Je had voorjaarsvakantie zeker, goed gespendeerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Hallo allemaal, 31 januari 2014 ga ik voor een halfjaar naar La Réunion, een klein eilandje zo'n 500 kilometer ten oosten van Madagascar! Ik zal hier een taalassistentschap gaan doen, dit komt in feite op het zelfde neer als in La Tour-d'Aigues alleen nu op tropische locatie! :) Nou info volgt, ik weet zelf ook nog niks! :P Liefs, Pim

Actief sinds 26 Juni 2012
Verslag gelezen: 1601
Totaal aantal bezoekers 20523

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 20 Juni 2014

La Réunion

12 September 2012 - 22 December 2012

Mon stage en France

Landen bezocht: