Blog 3 - Reisverslag uit Saint-Denis, Réunion van Pim Voerman - WaarBenJij.nu Blog 3 - Reisverslag uit Saint-Denis, Réunion van Pim Voerman - WaarBenJij.nu

Blog 3

Door: Geheim

Blijf op de hoogte en volg Pim

23 Februari 2014 | Réunion, Saint-Denis

Blog 3

Nou de eerste twee weken heuleumoal zelf lesgeven zitten er ook weer op! De school is heel mooi, geen airco in de klaslokalen (weet niet of ik dat al had gezegd), dus ik kan me enigszins inbeelden dat de leerlingen aan het einde van hun dag niet veel concentratie meer hebben. Goed eerste dagje ging goed. Ze hebben heel heftige omgangsregelingen hier. Ze zeggen meneer tegen me (zelfs mijn oudere leerlingen, meheheh, en zo hoort het.. Maar goed zonder gekkigheid, die leerlingen komen dan dus binnen in de klas.. en dan blijven ze staan tot ìk ze zeg dat ze mogen gaan zitten (dat gaan we ook invoeren thuis), maar ik had dus niet helemaal in de gaten dat ze dáárom bleven staan en ik zei niks en begon gewoon met de les. En na ongeveer 5 minuten zei ik: “Jullie mogen op zich wel zitten hoor..” en toen gingen ze zitten XD hahaha.. ‘Shame on me!’ Dus ik een beetje vertellen dat we in Nederland niet deze gewoonte hebben en dat ze gewoon mogen gaan zitten bij mij in de klas als ik het nog een keer vergeet.
Die dinsdag ben ik naar St Dénis geweest, beetje shoppen (dat was mijn plan) Pim dacht: “Goh leuk ik ga ff naar het office de tourisme”… Dom idee! Daar werkte een vrouw en die stòpte maar niet met praten! Halleloeja en ze stonk.. Just sayin’. Maar goed ken je dat soort mensen dat dan altijd als ze met je praten, nèt ietsje te dichtbij komt staan.. Nou ik had er een gevonden en ik kan je wel vertellen, zulke geuren heb ik thuis niet. Maar goed, ze was wel heel aardig, ik kreeg twee schilderijtjes van der en als rasechte hollander vind ik dat LEUK!
Ik vergeet ook echt de helft te melden volgens mij in mijn blog, ik heb het zo druk met allemaal leuke dingen! Oh ik heb een auto gehuurd super chill, want tjah aan de oostkant van het eiland zit je toch vrij geïsoleerd.. als je vertelt aan mensen: “Ja ik woon in St Rose” dan worden hun ogen groot, hun mond valt open en dan vragen ze: “Maar hoe verplaats je je dan, daar komt één keer per drie uur een bus..” Dan heb je een beetje een idee van het ‘gat’ waar ik nu weer terecht gekomen ben. Maar goed de mensen zijn leuk en ik ben dus nu een mobiele meid met een Hyundai I10, la classe, want ik kan zellufffss mijn iPhone aansluiten, hoe modern! Het rijden hier is ook leuuuuk!!! Allemaal bochten en hellingen en dingen, vooral die dingen... Heel wat anders dan de A1.
Nou afgelopen dinsdag even de Nederlander uitgehangen in de keuken. Ik heb, jawel, Snert gemaakt en ze mochten pas beginnen voordat ze het goed konden uitspreken. [SJNEURT] was het eindproduct, naja vooruit dan maar anders wordt het koud. Alhoewel, Jean-Paul die kan aardig klanken nabootsen en accenten nadoen. Nou voordat ik ging koken heb ik alle ingrediënten gehaald: DUUUUUR!! HOLY FUCK! Serieus ik was 45€00 kwijt voor 1 pan soep, dat vond ik best heftig.. maar goed dan kan ik iig aantonen dat ik mijn beurs gebruik. Toen we begonnen te eten was de reactie: “Ohhh wat een mooie soep”. Ik wist dat ze logen, want het ziet eruit alsof het al een keer gegeten is.
Afgelopen vrijdag hadden we een Beach-BBQ met alle assistenten op het eiland dus alle nationaliteiten op een berg alhoewel veel Engelsen, Duitsers, Spanjaarden en Chinezen en dan heb je nog Sanne en mij, ‘de nieuwelingen die uit Nederland komen’. Het was echt heel leuk, wel een paar peepz helemaal van de planeet, maar goed daar hoef je niet mee te praten (valt ook niet heel erg mee te praten op dat moment). Niet dat ik geen alcohol drink (ze hebben heel lekkere Rum hier en ik ga zelf smaakjes maken ^.^), maar toch men als je drinkt òm de alcohol en òm het dronken worden, vind ik dat toch altijd een beetje triest.
Het was dus op het strand, dus met een aantal kilo zand op mijn lichaam in mijn kleren en.. naja overal.. ja zelfs daar, en we bleven daar ook slapen. En ik moet heel eerlijk zeggen, ik heb echt heel erg lekker geslapen, ik ahd een slaapzak gekocht in de uitverkoop en het is dus helemaal niet koud ’s nachts hier, want het is een tropisch eiland. En het was dus heel erg aangenaam en ik had mezelf goed afgeklopt en heb uiteindelijk als een roos geslapen. Ja als je je omdraait denk je wel: sleutel, mobiel, andere mobiel, portefeuille.. maar ja dat is ook wel een geruststellende gedachten: “het is er allemaal nog, ik ben dus niet aangerand en bestolen in mijn slaap.”
De ochtend daarna gingen we de ‘Parapente’ doen. Was echt GENIAAL! Wauuuw, en het was lekker fris daar boven in de lucht en we konden schildpadden zien. Bij het landen was even lastig, want ik dacht dat ik weer moest rennen, net als bij het opstijgen. Maar dat bleek dus van niet, maar ik deed het toch en toen rende ik over het terrein met mijn instructeur achter mij, want die zat aan mij vast gebonden. Had je bij moeten zijn.
Die middag zijn we naar l’ Ermitage geweest, een strand, beeld je even een tropisch cliché beeld van een strand in. Nou, zo zag het eruit.. heeerlijk en we konden fruit juices kopen met vers fruit en het was ook gewoon super gezellig met de andere assistenten!
Vanmorgen ben ik naar het zuiden geweest ‘Le sud sauvage’, daar was een heeel mooi strand, wel veel haaien (schijnt), ik heb al mijn ledematen nog mam. Daar was het heel aangenaam, lekker windje en lekker gegeten. Alle mensen verbazen zich er over dat ik de weg hier zo makkelijk vind.. En ik moet zeggen, ik ben geografisch echt helemaaaal niet zóóó goed maarehhh.. Er is maar één weg die rond het eiland gaat dus hoe ik ook ga, ik kom wel op de goede plek uit.

Nou ik zal jullie niet langer vervelen, het is al een heel epistel geworden.

Pim

P.s. Grootmoeder, het klopt de meeste vanille komt hier vandaan of uit madagascar maar dat is een heel proces om te maken met planten en dingen en zo.. GEEEEEN idee hoe het werkt, maar goed het smaakt goed. Funfacttt: De beste ananas ter wereld komt uit La Réunion, ik zal wel een ananasrum maken. Die is over 4 maanden klaar kunnen we hem op mijn verjaardag drinken! Mag ik wel beginnen trouwens..

P.p.s ik ben blijkbaar in een zee-egel gaan staan, en dat doet pijn.

xxx

  • 23 Februari 2014 - 17:57

    Francis:

    Ha die pim

    Weer genoten van je verslag.
    Hoor via je moeder ook nog het een en ander, haha.
    ze houdt het nog wel vol hoor, daar zorgen wij wel voor.
    Wij maken natuurlijk niet van die spannende dingen mee.
    Des te leuker om die van jou te lezen.
    Geniet er nog maar van en niet te hard werken he.
    Dat doen wij wel voor je.


    groeten francis

  • 23 Februari 2014 - 18:45

    Ton En Constance:

    Hoi Pim

    Je vertellingen komen over alof het vakantie is ipv werken.
    Misschien moet ik dan toch eens aan emigreren gaan denken, want daar is niets mis mee.
    Nog veel plezier en we kijken uit naar je volgende blog.

    Groeten Ton en Constance

  • 23 Februari 2014 - 18:49

    Ruud En Els:

    hoi Pim
    wij hadden ook nooit airco in de klas en toch altijd geconcentreerd,het zal de leeftijd wel zijn,
    maar het is goed te lezen dat je je zelf een beetje kan redden ,en dat in zo,n oord daar is vast veel disipline voor nodig,maar dat heb jij wel.en als je klaar bent met je ananas brouwsel denk dan even aan Els die is er gek op. o ja in onze tijd duurde een school reisje maar 1 dag maar tijden veranderen (ouwe lulle praat he) je mist trouwens ook Els haar bejaarde feestje,maar jou leven is op het moment 1 groot feest dus je kan er wel eentje missen .
    veel plezier en tot het volgende bericht
    ps mag ik gaan zitten

    groetjes Ruud en Els

  • 23 Februari 2014 - 21:52

    Corine:

    Els houdt helemaal niet van ananas, maar ik wel.Dus kom maar door met die rum, kun je lachen. Wat een leuk weekeindbheb je achter de rug, en zo leer je leuk veel mensen kennen.
    Volgend weekeind de vulcaan op en daarna een week naar Madagascar. Man wat een even.
    Ik hoop dat Mei lukt. Lijkt me super euk om te zen waar je zit.
    Heel veel plezier en tot gauw op skype. Xxx

  • 24 Februari 2014 - 09:42

    Leontine:

    Klinkt goed broeder!
    Door deze verhalen ga ik wel even goed mijn best doen om langs te kunnen komen.
    En wat die rum betreft, ik wil graag perzik bestellen :D (of banaan, of aardbei, of bosbes,...)
    K heb dit weekend mijn huisje geschilderd, kom je wel een keer logeren als je terug bent?
    Xx

  • 27 Februari 2014 - 13:54

    Oma Antje:

    hoi pim alles gelezen erg leuk en nog bedankt voor je kaartje

  • 27 Februari 2014 - 17:06

    Anne:

    Ha die Pim,
    Is de pijn van die vervelende egel alweer over? Jonge wat benijd ik je zeg! Wat een leven. Mooi dat je dat allemaal mee kunt maken. De foto's van het parapenten heb ik bij Sanne gezien. Ananasrum: klinkt ook wel lekker zeg. Wat wordt je volgende Hollandse pot? Hutspot? Pas op dat je je niet overwerkt he? :-)

  • 03 Maart 2014 - 18:50

    Annemiek:

    Hoi Pim,
    Mooie verhalen schrijf je mocht je straks in nederland niet aan de bak komen kun je altijd nog schrijver worden :-)
    Ervaringen om nooit te vergeten, geniet ervan!

  • 06 Maart 2014 - 14:44

    T En T:

    Geweldig weer genoten van al je belevenissen! Als je al je ervaringen zo blijft omschrijven, kun je het waarschijnlijk als reisverslag uitgeven! Zou leuk wezen!! Maar nu heb ik toch echt een beetje de pest in, want ik heb een Skype oproep van je gemist en ik zat bij het apparaat,had het geluid uit. WAT JAMMMER nou!!!...
    Maar,Pim,wat een leuk bericht,dat de hele familie begin MEI op la Réunion herenigd zal zijn! Tjee,je bent toch echt wel een geluksvogel! Geniet daar maar met volle teugen van.
    Heel veel lieve groeten van ons beiden: Gr.V. en Gr.M.

  • 28 Maart 2014 - 10:32

    Simone Groeneveld:

    Dat klinkt allemaal heel erg idyllisch Pim, behalve het ontbreken van Airco in de klas (maar heb je wel ventilatoren tenminste?). Goed idee inderdaad om iedereen te laten staan totdat jij ze een sein geeft. En ik weet waar de ananas in mijn koelkast waarschijnlijk vandaan komt, weer wat geleerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Hallo allemaal, 31 januari 2014 ga ik voor een halfjaar naar La Réunion, een klein eilandje zo'n 500 kilometer ten oosten van Madagascar! Ik zal hier een taalassistentschap gaan doen, dit komt in feite op het zelfde neer als in La Tour-d'Aigues alleen nu op tropische locatie! :) Nou info volgt, ik weet zelf ook nog niks! :P Liefs, Pim

Actief sinds 26 Juni 2012
Verslag gelezen: 1779
Totaal aantal bezoekers 20534

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 20 Juni 2014

La Réunion

12 September 2012 - 22 December 2012

Mon stage en France

Landen bezocht: